Blížící se 39. ročník Rallye Dakar začne v Asunciónu až v pondělí 2. ledna, většina týmů však už je nyní bez techniky a doprovodných vozů, které se do Jižní Ameriky tradičně přepravují lodí z Francie.
A výjimkou není ani český motocyklový tým Moto Racing Group (MRG), jehož barvy budou na legendární soutěži hájit Milan Engel, Tomáš Kubiena a Ital Jacopo Cerutti.
Zatímco závodníci odpočítávají dny do odletu do Argentiny, manažeři a mechanici se mohou na pár dní oddechnout a nabrat síly. "Poslední přípravy před odjezdem techniky jsou vždy hektické. Každý rok se tomu věnujeme do poslední minuty, i když celý rok víme, že pojedeme na Dakar," pousmál se manažer MRG týmu Ervín Krajčovič.
A o co všechno se musel se svými spolupracovníky postarat? Tým do rallye nasadí dva motocykly a čtyřkolku, modro-žluto-bílé barvy však budou mít i dvě servisní dodávky Mercedes Sprinter a dvě Toyoty SUV (Hilux a Land Cruiser). Jedna bude sloužit jako novinářský vůz a druhá bude asistenční. "Bude spojkou mezi mechaniky a závodníky," řekl Krajčovič.
Pro fungování týmu jsou životně důležité zejména dodávky s předepsaným pohonem 4x4, ve kterých jsou všechny věci, bez nichž se nedá na Dakaru fungovat. Vedle pohonu všech čtyř kol mají i řadu dalších úprav - kryty motoru, větší olejovou vanu, zásobníky vzduchu a zejména upravené vzduchové pérování. Vylepšen je ale i vnitřek dodávek. Ostatně, na záběry z balení se můžete podívat v tomto videu.
"Je přizpůsobený tak, aby bylo vše co nejekonomičtější, když se skládá a vykládá materiál," uvedl Krajčovič. Jednotlivé krabice či díly jsou pečlivě popsané a mají své stanovené pozice, které souvisí s tím, jak často se používají. Nářadí, stoly, stany a podobně jsou tak logicky na kraji.
"Balení musí být důsledné a trvá dlouho. V našem případě letos dva víkendy. Vždy jsme začali v pátek a skončili v neděli. Průběžně ale materiál připravujeme dva měsíce a skládáme do jednotlivých hromádek či spíše hromad," vysvětloval.
Pro lidský organismus náročné vysokohorské podmínky budou panovat zejména v první polovině rallye, pořadatelé totiž pro jezdce připravil šest etap v nadmořské výšce nad 3500 metrů. V horách, v bolivijském La Paz, celá dakarská karavana stráví i jediný volný den - neděli 8. ledna. A kolik kilogramů veškerý materiál váží? To radši nikdo nezjišťuje. "Je ale jasné, že na začátku jsou auta přetížená. Před startem jsou v nich i motorky a desítky pneumatiky," řekl manažer MRG týmu.
K úspěchu na Dakaru však nepotřebujete jen doprovodný tým, ale i soutěžní techniku. Engel i Cerutti se na 8818 km dlouhou trať, kterou přibližně z poloviny tvoří měřené úseky, vydají na motocyklech KTM 450 Replica 2017, i když italská posila týmu pojede oficiálně na Husqvarně. Kubiena pak na čtyřkolce Hawk 690.